Wariometr w modelu szybowca
- Redaktor

Aby ułatwić lepsze wykorzystanie termiki można w modelu zamontować wariometr. Zamontowany w moim Promyku wariometr Picolario f-my Renschler ułatwia latanie i powoduje, że znacznie efektywniej pozwala wykorzystać termikę. Wariometr taki działa na zasadzie precyzyjnie mierzonych zmian ciśnienia powietrza.Podłączony jest w modelu do wolnego kanału odbiornika. Oprócz funkcji prędkości wznoszenia i opadania wariometr posiada także inne pożyteczne funkcje takie jak pomiar napięcia instalacji i aktualną wysokość podawaną w metrach.
Bardzo ważną informacją przekazywaną pilotowi jest informacja urządzenia o zanikającym sygnale z własnego nadajnika.Taki komunikat z pewnością ostrzeże nas o utracie zasiegu.Odpowiednia i szybka reakcja pozwoli na odzyskanie pełnej kontroli nad modelem i bezpieczne sprowadzenie na ziemię.Informacje te przekazywane są pilotowi drogą radiową w postaci akustycznego tonu zmieniającego się w zależności od szybkości pionowej modelu a także w postaci i słownych komunikatów nadawanych na częstotliwości 430 MHz. Wariometr wyposażony jest w nadajnik radiowy małej mocy.Pilot aby odebrać te informacje musi posiadać odbiornik nastawiony na częstotliwość nadajnika wariometru. Po zakończonym locie można odczytać wszystkie parametry z wariometru dotyczące 10 ostatnich lotów. Bez trudu odczytamy na jakiej minimalnej i maksymalnej wysokości znajdował się nasz model, jakie było napięcie w instalacji, jakie było największe i najmniejsze wznoszenie modelu. Dla przykładu podam, że Promyk Mirka latający także z wariometrem zanotował już wysokość ponad 1000m. Ja w zeszłym roku latałem swoim Promykiem tuż przed granicą 1000m. wysokości. To duża frajda dla pilota.
Sławek