Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka iCharger 4010 Duo

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających...

Graupner Polaron EX

Graupner Polaron EX

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa...

  • Ładowarka iCharger 4010 Duo

    Ładowarka iCharger 4010 Duo

    sobota, 25 kwiecień 2015 14:59
  • Graupner Polaron EX

    Graupner Polaron EX

    środa, 13 maj 2015 17:18

Wariometr w modelu szybowca

  • Redaktor
picomitTych, którzy latają modelami szybowców z pewnością zainteresuje urządzenie elektroniczne popularnie zwane wariometrem. To małe urządzenie bardzo przydaje się do latania w termice. W trakcie lotu modelem wykorzystującym termikę dla pilota ważna jest informacja czy model wznosi się, czy opada. Bez dodatkowego urządzenia pilot obserwując model z ziemi sam ocenia jak zachowuje się on w powietrzu. W zależności od wielkości modelu, aktualnej wysokości ocena zachowania się modelu może być mniej czy bardziej utrudniona.
Aby ułatwić lepsze wykorzystanie termiki można w modelu zamontować wariometr. Zamontowany w moim Promyku wariometr Picolario f-my Renschler ułatwia latanie i powoduje, że znacznie efektywniej pozwala wykorzystać termikę. Wariometr taki działa na zasadzie precyzyjnie mierzonych zmian ciśnienia powietrza.Podłączony jest w modelu do wolnego kanału odbiornika. Oprócz funkcji prędkości wznoszenia i opadania wariometr posiada także inne pożyteczne funkcje takie jak pomiar napięcia instalacji i aktualną wysokość podawaną w metrach.
Bardzo ważną informacją przekazywaną pilotowi jest informacja urządzenia o zanikającym sygnale z własnego nadajnika.Taki komunikat z pewnością ostrzeże nas o utracie zasiegu.Odpowiednia i szybka reakcja pozwoli na odzyskanie pełnej kontroli nad modelem i bezpieczne sprowadzenie na ziemię.Informacje te przekazywane są pilotowi drogą radiową w postaci akustycznego tonu zmieniającego się w zależności od szybkości pionowej modelu a także w postaci i słownych komunikatów nadawanych na częstotliwości 430 MHz. Wariometr wyposażony jest w nadajnik radiowy małej mocy.Pilot aby odebrać te informacje musi posiadać odbiornik nastawiony na częstotliwość nadajnika wariometru. Po zakończonym locie można odczytać wszystkie parametry z wariometru dotyczące 10 ostatnich lotów. Bez trudu odczytamy na jakiej minimalnej i maksymalnej wysokości znajdował się nasz model, jakie było napięcie w instalacji, jakie było największe i najmniejsze wznoszenie modelu. Dla przykładu podam, że Promyk Mirka latający także z wariometrem zanotował już wysokość ponad 1000m. Ja w zeszłym roku latałem swoim Promykiem tuż przed granicą 1000m. wysokości. To duża frajda dla pilota.
Sławek

Nowości