Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich
Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich
  • Strona główna
  • Forum
  • Galeria
  • Porady
  • 2,4 GHz
  • Tabela kanałów RC
  • Filmy

  • Strona główna
  • Forum
  • Zawody i spotkania
  • Technika modelarska
  • Osiągnięcia sportowe

Pogoda

Godzina po godzinie Na 16 dni
  • 1
  • 2
  • 3
Poprzedni Następny

PowerBox Systems RC Systems Core

26-03-2025 Wyświetleń:676 Slider Redaktor - avatar Redaktor

      Przedstawiam ciekawe nadajniki PowerBox systems. Produkowane są dwa modele: Core i Atom. Różnią sie procesorami. Dostępna jest wersja puliptowa oraz...

Czytaj więcej

Graupner Polaron EX

13-05-2015 Wyświetleń:25952 Slider Redaktor - avatar Redaktor

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa kompaktowa konstrukcja wyróżnia ją od podobnego sprzętu innych producentów...

Czytaj więcej

Ładowarka iCharger 4010 Duo

25-04-2015 Wyświetleń:26206 Slider Redaktor - avatar Redaktor

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających modelarzy.Obsługuje wszystkie typy stosowanych w modelarstwie akumulatorów. Li-Po...

Czytaj więcej
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Strona główna
  3. Technika modelarska
  4. Żyroskop
Szczegóły
Redaktor Przez Redaktor
Redaktor
17 wrzesień 2008
Odsłon: 4078

Żyroskop

Redaktor
Redaktor
Pragnę przedstawić  bardzo przydatne elektroniczne urządzenie Fuzzy Professional. Jest to żyroskop z funkcją ,heading'' stosowany do modeli samolotów i szybowców.
Modele latające podlegają w trakcie lotu ciągłemu wpływowi różnych sił zewnętrznych. Porywy wiatru, turbulencje czy siły powodowane włączeniem i wyłączeniem napędu destabilizują lot modelu. Latając bez żyroskopu musimy wpierw wzrokowo takie zakłócenie lotu modelu untitled1_176zauważyć i dopiero zareagować na nie odpowiednim wychyleniem sterów. Uwzględniając czas reakcji oraz fakt, że takie zakłócenie widzimy dopiero gdy model już wyraźnie się przechyli oraz to, że że model jest oddalony od nas często kilkaset metrów, takie zakłócenie na które jesteśmy w stanie zareagować musi być dość duże, stwierdzić należy, że natychmiast reagujący żyroskop jest nieocenionym pomocnikiem pilota.Opisywany tu żyroskop może być stosowany do wszystkich modeli samolotów i szybowców. Głównym zastosowaniem jest stabilizacja osi poprzecznej (lotki) ale także i ster kierunku czy ster wysokości.
Żyroskop ten posiada dwa tryby pracy.Tryb ,,normal'' i tryb ,,heading''
1. Tryb normalny- typowe wykorzystanie fukcji żyroskopu.Stabilizacja modelu szybowca krążącego w termice,stabilizacja modelu podczas lądowania z porywistym bocznym wiatrem czy stabilizacja modelu holującego szybowiec - to tylko kilka przykładów, gdzie Fuzzy Pro podłączony do lotek pomaga pilotowi. Gdy Fuzzy Pro podłączony jest do steru wysokości, nie ma już typowych ,,kangurków'' przy lądowaniu. Przy stabilizacji kierunku startujący model nie zboczy z kursu.

2. Tryb heading- wymusza zawsze niezależnie od prędkości modelu adekwatną do wychylenia drążka reakcję modelu wzdłuż jego osi wspomaganej tym żyroskopem. Gdy włączony jest heading sterujemy prędkością obrotu modelu, a nie bezpośrednio wychyleniem sterów- te zostają przejęte przez elektronikę Fuzzy Pro. Jednocześnie model zawsze wraca do ustawionej j pozycji jaką miał przed wpływem czynnika zakłócającego w ostatniej pozycji neutralnej steru. Gdy pilot chce zrobić szybką beczkę bez włączonej opcji ,,heading'' w czasie obrotu w 2 sekundy musi znacznie bardziej wychylić lotki(by ich reakcja przy niedużej prędkości była adekwatna do zamierzonej figury) niż w locie szybkim, gdzie reakcja na stery jest znacznie większa. Włączenie funkcji ,,heading'' spowoduje przełożenie wychylenia drążka na szybkość reakcji modelu.Gdy wychylimy drążek o pewnien kąt, możemy niezależnie od warunków zewnętrznych i prędkości modelu zawsze oczekiwać takiej samej jego reakcji. W żyroskopie możemy regulować dynamikę wychyleń, a takżet_untitled3_183 punkt wychylenia drążka, w którym żyroskop nie będzie ingerował w sterowanie przez pilota. Oba tryby pracy włączane są wolnym kanałem w nadajniku, a suwakiem nadajnika regulujemy czułość żyroskopu. To musi być ustawione doświadczalnie podczas lotu modelu na dużej wysokości. Tryby pracy sygnalizuje dioda LED w żyroskopie. Istotne jest to, aby po włączeniu odbiornika a tym samym żyroskopu nie poruszać modelem przez kilka sekund, zanim nie błyśnie dioda LED. Po tym procesie kalibracji model gotowy jest do lotu. Należy bardzo wyraźnie podkreślic, że żyroskop w modelu jest jedynie praktycznym dodatkiem ułatwiający pilotowanie modelu i nie zastąpi braku umiejętności pilota. Aby właściwie działał, musi być dobrze ustawiony i wyregulowany. Pilot powinien świadomie i powoli przyzwyczaić się do wszystkich funkcji oferowanych przez żyroskop. Na koniec należy zwrócić uwagę na konieczność dokładnego skontrolowania kierunku reakcji sterów po zamontowaniu żyroskopu w modelu. Brak takiego działania może niechybnie skończyć się katastrofą. Żyroskop zakupiłem w f-mie ACT i zamontowałem go w Promyku o rozpiętości 4,25 m. Został wstępnie ustawiony i zaprogramowany.Jego włączenie sliderem potwierdza komunikat głosowy w mojej Futabie 14 MZ. Dziś po prawie zakończonym sezonie modelarskim 2008r. mogę śmiało potwierdzić dużą przydatnosć tego żyroskopu.

Sławek

Poprzednia strona: Wariometr w modelu szybowca Poprzednia Następna strona: DPSI BIC System Następna

Nowości

Popularne

  • Regulamin Stowarzyszenia
  • System Duplex 2,4 GHz
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo
  • Graupner Polaron EX
  • Filmy

Nasze logo

logo

Imieniny

Dzisiaj jest: 12 Lipiec 2025 Imieniny obchodzą: Jan, Wera, Brunon

Logowanie

  • Przypomnieć login?

Nowości

Popularne

  • Regulamin Stowarzyszenia
  • System Duplex 2,4 GHz
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo
  • Graupner Polaron EX
  • Filmy
  • Stowarzyszenie
  • Deklaracja
  • Regulamin Stowarzyszenia
  • Polityka prywatności

© 2008 -  Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich