Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich
Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich
  • Strona główna
  • Forum
  • Galeria
  • Porady
  • 2,4 GHz
  • Tabela kanałów RC
  • Filmy

  • Strona główna
  • Forum
  • Zawody i spotkania
  • Technika modelarska
  • Osiągnięcia sportowe

Pogoda

Godzina po godzinie Na 16 dni
  • 1
  • 2
  • 3
Poprzedni Następny

PowerBox Systems RC Systems Core

26-03-2025 Wyświetleń:677 Slider Redaktor - avatar Redaktor

      Przedstawiam ciekawe nadajniki PowerBox systems. Produkowane są dwa modele: Core i Atom. Różnią sie procesorami. Dostępna jest wersja puliptowa oraz...

Czytaj więcej

Graupner Polaron EX

13-05-2015 Wyświetleń:25954 Slider Redaktor - avatar Redaktor

W sprzedaży pojawiła się nowa dwukanałowa ładowarka Graupner Polaron EX.Nowatorska pionowa kompaktowa konstrukcja wyróżnia ją od podobnego sprzętu innych producentów...

Czytaj więcej

Ładowarka iCharger 4010 Duo

25-04-2015 Wyświetleń:26206 Slider Redaktor - avatar Redaktor

Ładowarka Junsi iCharger 4010 Duo to kolejna zaawansowana dwukanałowa ładowarka dla wymagających modelarzy.Obsługuje wszystkie typy stosowanych w modelarstwie akumulatorów. Li-Po...

Czytaj więcej
  1. Jesteś tutaj:  
  2. Strona główna
  3. Porady
  4. Ogniwa LiPo a bezpieczeństwo
Szczegóły
Redaktor Przez Redaktor
Redaktor
03 wrzesień 2008
Odsłon: 8463

Ogniwa LiPo a bezpieczeństwo

Redaktor
Redaktor

O ogniwach i pakietach Li-Pol napisano już wiele artykułów.Pomimo wysokiej wydajności prądowej,małej wagi,wysokiej ceny w stosunku do innych ogniw przysparzają także wiele problemów.Eksploatacja takich źródeł zasilania wymaga przestrzegania wszytkich założonych przez producenta warunków bezpiecznego użytkowania.Szczególnie ważna jest sprawa ładowania i temperatury w jakiej uzytkuje się pakiety.Istotną sprawą jest wartość napięcia do jakiej można taki pakiet naładować. Górną bezpieczną granicą jest wartość 4,25V.Dla bezpieczeństwa przyjmujemy jednak 4,2V.Przekroczenie tej wartości   spowoduje  nieodwracalne uszkodzenie ogniwa, a także może przyczynić się do powstania wybuchu i pożaru.

Dolna granica napięcia przy rozładowaniu wynosi 3 V.Ładowanie pakietu powinno odbywać sie przy pomocy mikroprocesorowej ładowarki zapewniającej odcięcie zasilania po całkowitym naładowaniu. W pakietach połączonych z kilku pojedyńczych cell zaleca się wyprowadzenie dodatkowych przewodów serwisowych zakończonych wtyczką pozwalających podłączyć balancer wyrównujący napięcie na każdej celi. Balansowanie - equalizowanie czy wyrównywanie sprowadza się do wyrównywania napięć poszczególnych ogniw w pakiecie do jednego wspólnego poziomu.Pierwsze balancery dostępne na rynku ograniczały poprostu napięcia poszczególnych ogniw za pomoca bocznikowania części energii traconej w postaci ciepła .Ten system działa, jednak posiada wiele wad.Do nich należą duże straty energetyczne oraz stałe przyporządkowanie napięcia. Dzisiejsze balancery nowszej  generacji pracują na zasadzie stałej kontroli napięcia pojedynczych ogniw, by w razie potrzeby pojedyncze ogniwo obciązyć niewielkim prądem rozładowania tak długo, aż napięcia się wyrównają.W tym przypadku także powstają duże straty energii w postaci wydzielającego się ciepła.


Bardziej zaawansowane technologicznie equalizery  nie wytracają w ten sposób energii,gdyż doładowują tylko te ogniwa, w których napięcie jest niższe.Doładowywanie odbywa się większymi prądami wynoszącymi nawet 1A.Czas ładowania znacznie się skraca, a straty energii sa znacznie niższe.Te urządzenia działają jako urządzenia niezależne.Eqalizer kontroluje napięcie na wszystkich celach.Te cele,które mają niższe napięcia są ,,doładowywane'' z całego pakietu.Następuje przemieszczanie energii w pakiecie niezaleznie od ładowarki równoczesnie we wszystkich ogniwach. Wymaga to niestey instalacji w takim equalizerze tyle niezaleznych przetwornic, ile cell jednocześnie chcemy ładowac. Przykładem takiego rozwiązania jest equalizer f-my Elprog.Ładowane pakiety z użyciem takiego equalizera z pewnością bedą pracowały dłużej nie tracąc szybko swojej nominalnej pojemności.

 

Aby przestrzegać zasad bezpiecznego obchodzenia się z akumulatorami LiPo należy także  pamiętać o ich odpowiednim przechowywaniu i transportowaniu. O ile pakiety o małej mocy i niskim napięciu nie są groźne dla modelarza, to przewożenie w samochodzie pakietu dużej mocy wymagac będzie specjalnej torby lub walizki. Po obejrzeniu kilku filmów na których pokazano straty powstałe po zapaleniu się pakietu postanowiłem zakupić specjalną walizkę zabezpieczającą przed skutkami zapalenia się takiego pakietu.Nie trudno sobie wyobrazić co stałoby się z naszym samochodem gdyby podczas jazdy na lotnisko eksplodował w bagażniku taki pakiet.

 

Ja mając na uwadze liczne przestrogi ludzi,którzy doświadczyli  już takich niemiych przypadków, zakupiłem specjalną walizkę do przechowywania i przewożenia moich pakietów. Może ona także być wykorzystana do ich ładowania.Posiada wyprowadzone na zewnątrz przewody serisowe do podłączenia balancera.Walizka wewąntrz wyłożona jest szamotem.W razie zapalenia się pakietu z pewnością pozwoli na uniknięcie powaznych strat. Miejmy nadzieję, że rozwój technologii pozwoli szybko na produkcję bezpieczniejszych źródeł zasilania do naszych modeli.Póki co musimy wykonac wszystko,aby  ustrzec się  przed skutkami niebezpieczeństa, jakie niosą ze sobą dziesiejsze źródła zasilania.

Spis treści

  • Ogniwa LiPo a bezpieczeństwo
  • strona 2
  • Wszystkie strony
Poprzednia strona: Kanały RC Poprzednia

Nowości

Popularne

  • Regulamin Stowarzyszenia
  • System Duplex 2,4 GHz
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo
  • Graupner Polaron EX
  • Filmy

Nasze logo

logo

Imieniny

Dzisiaj jest: 12 Lipiec 2025 Imieniny obchodzą: Jan, Wera, Brunon

Logowanie

  • Przypomnieć login?

Nowości

Popularne

  • Regulamin Stowarzyszenia
  • System Duplex 2,4 GHz
  • Ładowarka iCharger 4010 Duo
  • Graupner Polaron EX
  • Filmy
  • Stowarzyszenie
  • Deklaracja
  • Regulamin Stowarzyszenia
  • Polityka prywatności

© 2008 -  Dolnośląskie Stowarzyszenie Sportów Modelarskich